Lilla Babylon!

Vi ar nu i Milford Sound och det kanns som ett horn nanstans i varlden. For att ta sig hit ar det ungefar 2 timmar bilfard fran en stad som heter Te Anau och vagen gar genom oppna berglandskap och djupa sagan om ringen skogar. Och den sista timmen bar det bara nerfor och en av dom haftigaste sakerna var att aka ner genom berget i en kolsvart tunnel hastigheten skulle vara 100 men Magda lag nanstans pa 50 men sen nar vi kommit genom tunnel var det bara berg berg berg men fortfarande nerat. Sjalva Milford Sound ar ett fjordlandskap och Anton och Gustav som vi bor hos jobbar pa ett bat foretag som tar ut turister i fjorden. 

Vi fick en gratis tur igar nar det oaste ner vilket ar den batsa gangen att aka for da ar vattenfallen mycket storre och det kommer fram vattenfall som inte finns annars. Det var sjukt kul for jag stod pa dack och fotade alla turister som fotade berg och vattenfall. Folk blir som galna tranger sig och fotar och grymtar over att bilderna aldrig blir bra. Nar jag har en snabbare data ska jag lagga upp lite turist bilder. Jag tog inga kort nar vi var pa fjorder men det racker med att se alla andra fota for att forsta hur soft det var.

Anton och Gustav ar riktiga bergsgetter och gor inget annat an att andas klattring. Det finns en vagg som heter Lilla Babylon men for att ta oss dit maste vi klattra i 40 minuter pa trad och rotter som vaxer ut fran berget for att komma till Lilla Bayblon som ar en galet stor vagg 60 meter upp i luften. Den har ett stort overhang som ni kan ser pa den har bilden http://26.media.tumblr.com/mb0TlchqMjh7udhun85AZKF1o1_500.jpg sa 7 meter fran vaggen ar det helt tort aven om det sporegnar. Sa nar vi klattra upp dit forsta gangen var det fint vader och da tog det kanske 50 minuter innan vi har lart oss rutten och blivit sakra pa att satta fotterna ratt. Sa vi stod dar och klattra tills det blev morkt och nar vi borjade rora oss nerat sa sporegna det och da gallde det att halla tungan ratt i mun men efter ett tag sa kommer alla in i en lunk och det kanns som det mest naturliga att bli dyngsur och att klattra ner for trad och rotter i morkret, det var apan inom oss alla som kom till liv:) Vi hade parkerat bilen nere vid vagen och nar vi hoppade in var det imma pa rutorna sa Patrick fick veva ner rutan och titta ut genom den for att kunan se vagen innan vi fick upp varmen i bilen och varje gang vi fick mote sa var vi tvugna att nastan stanna. 

Jag tror att den leden som killen klattrar pa bilden ar den jag och Patrick haller pa med, det ar den lattaste som finns dar men det ar fortfarande skitsvart, jag och Patrick har lyckats ta oss ungefar en meter till fran dar han ar pa bilden. http://farm3.static.flickr.com/2034/2213473633_6e5bb2427f.jpg och nar jag har fallit och hanger kvar ett tag i luften sa ser jag over alla tradtoppar vilket ar en syn som jag aldrig kan fa nog av.

Vi ska vara har i milford nagra dagar till sen bar det av till Queenstown.

Karlek / Dan



Kommentarer
Postat av: Mamma

Wow, ta't lugnt! Ser fram emot bilder. Pussar och kramar till er alla tre!

2011-02-04 @ 10:11:01
Postat av: Henri och Bettan

Hej roligt att läsa från din resa. Både Bettan och jag har fått kort. Tack för det. Kramar

2011-02-07 @ 22:48:25
Postat av: gabriella de laval

Käraste Dan.tack för härligt kort jag blev sugen kan jag säga. jag tycker att det verkar som om du kickar på livet fortsätt med det fundera inte så mycket.Men var försiktig och ha respekt för dina äventyr.Kramar dig gör Gudmor o.co

2011-02-11 @ 13:18:40
Postat av: Lise

Hej Dan, är du fortfarande på/i Nya Zeeland? Hur går det för er i förhållande till jordbävningen? John och jag är naturligtvis lite oroliga. Kraaam

2011-02-24 @ 22:13:27
URL: http://www.metrobloggen.se/evolution

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0